De Hemofilievereniging is georganiseerd als een vereniging zonder winstoogmerk (VZW). Onze statuten worden gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad en wij zijn erkend door de Federale Overheid Financiën voor de fiscale aftrekbaarheid van giften.

De Algemene Vergadering van de effectieve leden groepeert een dertigtal personen die het beslissingsorgaan uitmaken van de Vereniging. De effectieve leden zijn allen vrijwilligers. Zij vergaderen minstens eenmaal per jaar om de rekeningen te controleren, het budget te stemmen, een algemene politiek en strategie voor de Hemofilievereniging te bepalen, de leden van de raad van bestuur te kiezen. Bepaalde effectieve leden nemen heel actief deel aan de activiteiten van de Vereniging, hetzij door mee te werken aan informaties voor patiënten, door teksten voor onze publicatie of voor de internetsite te schrijven of te vertalen, door monitor te zijn tijdens de educatieve en sportieve stages, ...

De raad van bestuur van de Hemofilievereniging in 2021 is samengesteld uit vijf personen, waaronder een voorzitter, een vice-voorzitter, een penningmeester en twee bestuurders. Al deze mandaten zijn vrijwillig, zonder uitzondering. Deze personen, die zelf een eigen actieve beroepsbezigheid hebben onafhankelijk van de Vereniging, besturen het dagdagelijkse van de Vereniging, vertegenwoordigen haar bij de publieke instanties wanneer het erop aankomt onze belangen met betrekking tot de medische behandeling te verdedigen.

Om het dagelijks bestuur van de Hemofilievereniging te verzekeren, steunt de Raad van bestuur op een coördinator, voltijds tewerkgesteld bediende van de VZW. Hij is verantwoordelijk voor de coördinatie van de werkzaamheden van de Vereniging, verdeeld over de vrijwillige bestuurders en de andere vrijwilligers van de Vereniging. Hij beheert de organisatie van de patiëntenvergaderingen, de administraties van de educatieve en sportieve stages, het verschijnen van de publicaties van de Vereniging en het onderhoud van de internetsite.